Omgevingsdienst IJsselland - Zwolle | |||
---|---|---|---|
Relatie met programma | Programma 7. Vitale wijken | ||
Oorsprong verbonden partij | In 2009 zijn door de VNG, het IPO en het Rijk afspraken gemaakt over structurele verbetering van de uitvoering van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van het omgevingsrecht. Op basis van deze afspraken zijn er Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) ontstaan. In Overijssel is destijds met als uitgangspunt “lokale binding, regionale bundeling” gekozen voor een netwerkvorm op basis van een Bestuursovereenkomst. | ||
Openbaar belang | Het doel van deze samenwerking is een aantoonbare verbetering bereiken in de uitvoeringskwaliteit van de Wabo-taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving voor wat betreft de basistaken. Het oorspronkelijke uitgangspunt van de netwerk-RUD blijft ook in de nieuwe GR van kracht. Om de kwaliteit te kunnen bewaken is hiervoor in de RUD, op basis van de kwaliteitscriteria, een takenpakket bepaald. | ||
Beleidsvoornemens | De ambitie voor 2021 is om de uitvoerende taken efficiënt en kwalitatief hoogwaardig uit te voeren. De OD IJsselland richt zich primair op de uitvoering van de gemandateerde taken op het werkveld milieu & ruimte. Ze fungeren daarnaast als regionaal kenniscentrum en ondersteunen daarmee het beleid van de bevoegde gezagen. Om deze ontwikkeling te ondersteunen wordt er verder gewerkt aan het uitbouwen van het klanttevredenheidsonderzoek bij de partners en de bedrijven. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik.
Nu de OD aan het einde is gekomen van de ontwikkelingsfase gaan ze zich richten op het stabiliseren van een volwassen organisatie die klaar is voor de toekomst. In het kader van de volwassen wordende organisatie hebben ze nog een aantal in- en externe opgaven op het gebied van:
| ||
Bestuurlijk belang | De omgevingsdienst bestaat uit 11 gemeenten en de Provincie. Het DB kent 5 leden. Zwolle heeft zitting in het AB waarin elke deelnemer één stem heeft. | ||
Verwacht financieel belang | 1-1-2021 | € 1.652.349 | 15,9%, jaarlijkse bijdrage |
31-12-2021 | € 1.652349 | dit is exlusief de extra gelden voor energie controles | |
Toelichting | |||
Verwacht eigen vermogen | 1-1-2021 | € 315.690 | |
31-12-2021 | € 315.690 | ||
Verwacht vreemd vermogen | 1-1-2021 | € 2.179.384 | |
31-12-2021 | € 2.179.384 | ||
Verwacht financieel resultaat | nul | ||
Risico's | Voor 2021 is de 2% bezuinigingsdoelstelling niet ingeboekt, er wordt ingezet om dit vanaf 2022 t/m 2024 wel te realiseren. De groei van het aantal bedrijven dient daarnaast opgevangen te worden door efficiënter te werken. De overgang naar een gefaseerde outputfinanciering / outcomefinanciering dient conform afspraken opgepakt te worden, dit kan betekenen dat de bijdrage van deelnemers gaat veranderen. OD IJsselland zit tijdens het opstellen van deze begroting in het derde jaar vanaf de start. Ze zijn een relatief jonge organisatie. De onzekerheden zitten grotendeels in de veranderende wetgeving. De |