Wegen
Beleidskader
Huidige kadernota onderhoud wegen 2005. In onze strategische ontwikkelagenda staat dat we deze in 2021 gaan evalueren en zo nodig actualiseren.
Uitvoering
De basis voor wegbeheer is de landelijk geaccepteerde systematiek van CROW. In 2020 zijn alle wegen geïnspecteerd, om een objectievere input voor het MJOP en integraal inzicht in de kwaliteit te verkrijgen. Vanaf 2020 inspecteren wij om het jaar alle wegen.
De gegevens zijn opgenomen in ons beheersysteem Obsurv. Dat betekent dat we weten wat we hebben (areaal op orde), hoe het erbij ligt (kwaliteit) en wat we te doen hebben (meerjaren onderhoudsopgave). Hierbij hanteren we de CROW-methodiek als basis. Voor het definitief vaststellen van de onderhoudsopgave stemmen we niet alleen integraal (cluster overstijgend, mobiliteit, projecten en andere stakeholders) af, maar houden we ook rekening met de 'visie op het beheer van de openbare ruimte' en met behoeften (wijkbeheer) van en opgaven (ambities) voor de stad. Dit is geborgd door middel van het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en leidt tot de jaarlijkse programmering van (groot) onderhoud en de vervangingen.
Relevante ontwikkelingen
- Op basis van het aanwezige areaal ligt het beschikbare budget voor wegbeheer onder het niveau (op circa 70-80%) van CROW. Dit vormt momenteel geen direct knelpunt doordat er sprake is van voldoende areaalverjonging door (her)ontwikkeling, vernieuwing en uitbreiding van de stad. En het feit dat Zwolle gunstig is gelegen qua ondergrond is ook helpend. Belangrijk is wel in beeld te brengen wat de feitelijke technische levensduur is en wat de reële vervangingsopgave gaat zijn. Door beheer, - stedelijke, - en mobiliteitsopgaven blijvend (en nog steviger) te integreren / koppelen wordt gezorgd voor een zo robuust mogelijk financieel perspectief waarbij kapitaalvernietiging wordt voorkomen.
- In 2020 zijn de beheerplannen opgesteld en stellen we de integrale ontwikkelagenda (clusteroverstijgend) op, die we geprioriteerd gaan uitvoeren.
Financiën
In 2021 is € 7,3 miljoen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,3 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Er wordt € 45.000 ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen.
Risico’s
- In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt, worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
- Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven.
- Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).