Begroting 2021
portal

Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Straatmeubilair

Het gaat hier om fysieke voorzieningen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bebording en wegmarkering.

Beleidskader

Op 25 november 2019 is de beslisnota ‘Versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020-2023’ aangenomen. Voor de overige onderdelen zijn geen expliciete beleidskaders aanwezig.

Uitvoering

Zwolle streeft naar een zo duurzaam en (verkeers)veilige inrichting en gebruik van haar infrastructuur en openbare ruimte. Op het gebied van openbare verlichting wordt bij duisternis een veilige en leefbare omgeving nagestreefd door het hebben en onderhouden van energiezuinige en duurzame openbare verlichting waarbij de (visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant tot een minimum beperkt blijven. Door het lopende ombouwprogramma naar energiebesparende verlichting wordt voorzien in innovatievere verlichting, die aansluit op de bestaande mastopstellingen en waarmee we op kostenefficiënte wijze beter voldoen aan de Europese richtlijnen. Voor nieuwe verlichtingsontwerpen ten behoeve van projecten en reconstructies ontwerpen we volledig volgens de richtlijnen.
De verkeersregelinstallaties (VRI’s) moeten betrouwbaar zijn en toegerust zijn op de nieuwste ontwikkelingen. Daarom worden ze jaarlijks geïnspecteerd op technisch en functioneel presteren. Daarnaast worden ze twee keer per jaar visueel gecontroleerd op schades. Er staan in Zwolle 65 verkeersregelinstallaties. De gemiddelde technische levensduur is 15 jaar. Door jaarlijks gemiddeld drie VRI’s te vervangen, blijft het areaal up to date en betrouwbaar. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. Innovatieve ontwikkelingen (onder andere software) hebben geleid tot het continue realtime ontsluiten van data en het optimaliseren van de verkeersstromen (Toptrac).
Qua bebording en wegmarkering hanteren we de daarvoor geldende richtlijnen (qua ontwerp en beheer) en hebben we hier onderhoudscontracten (onder andere met ROVA voor reiniging en klein onderhoud).

Relevante ontwikkelingen

  • Innovatieve toepassingsmogelijkheden volgen elkaar momenteel in rap tempo op. Op dit moment hebben we een koploperspositie en hebben wij deze positie met juiste prioritering in onderhoudsmiddelen en vervangingsinvesteringen kunnen realiseren. Gezien de snelheid van de nieuwe technologische en / of circulaire ontwikkelingen is het geen garantie dat dit zo zal blijven.
  • Toenemende complexiteit in techniek, sensoring en software vraagt om veranderende expertise en functioneel beheer. Doordat steeds meer koppeling (in the cloud) plaatsvindt, is de impact bij storingen mogelijk ook omvangrijker, bijvoorbeeld bij een storing in onze verkeerslichten. Hierdoor kan de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid onder druk komen te staan. Door eigen technische kennis in huis te hebben (en up-to-date te houden) en een calamiteitenplan bij storingen (en / of stroomuitval) wordt hierop zoveel mogelijk geanticipeerd.

Financiën

Voor het technisch onderhoud van straatmeubilair is in 2021 € 2,8 miljoen beschikbaar, inclusief € 631.000 aan kapitaallasten. Voor vervangingsinvesteringen van straatmeubilair is in 2021 € 396.000 exclusief btw beschikbaar.

Risico’s

Geen actuele risico’s voorzien.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 15:20:24 met de export van 05/03/2021 14:59:35