Beschrijving doel 8.2.1 We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat
Als bestuur bieden wij vele vormen van dienstverlening aan inwoners, ondernemers en instellingen. Deze dienstverlening is veelal integraal onderdeel van de opgaven en is daarom opgenomen in de overige programma’s, ambities en doelen. In doel 8.2.1 is de dienstverlening opgenomen voor de diensten die de inwoner direct als individuele klant van de gemeente afneemt. Vanuit het perspectief van de bezoeker gaat gastvrijheid om zaken als duidelijke bewegwijzering, vriendelijk worden ontvangen, je welkom voelen, geïnformeerd worden over de voortgang en op tijd en efficiënt worden geholpen. Vanuit het perspectief van de gemeente staat gastvrijheid voor het vriendelijk en servicegericht omgaan met onze klanten. Dat gaat verder dan de ontvangst: het gaat om het veraangenamen van de gehele ervaring, of dit nu online is of een fysiek contact of een combinatie van contacten. Het realiseren van gastvrije dienstverlening vraagt om bewustwording van eigen houding en gedrag. Waarden als samenwerken en creativiteit zijn belangrijk, en ook het oplossingsgericht denken en inleven in de wensen en vragen van onze inwoners en ondernemers. De digitalisering van de samenleving zet stevig door, ook onder senioren, en dat heeft in 2020 nog een extra impuls gekregen vanwege de Corona-crisis. Het aantal bezoekers op onze website was in 2019 zo’n 1,3 miljoen en groeit in 2020 verder door richting 1,4 miljoen. Ongeveer 60% van die bezoekers vind ons via een zoekmachine. De klanttevredenheid op onze website scoorde over 2019 een 7,4 (2018: 6,8 en 2017: 7,4). De inwoner vraagt steeds meer om digitale dienstverlening en verwacht daarbij kwaliteit zoals bijvoorbeeld Bol.com die levert. Onze processen zijn complexer en onze middelen voor innovatie zijn beperkt, dus we zullen dit niveau van digitale dienstverlening niet snel kunnen benaderen. Dat neemt niet weg dat wij blijven investeren in het digitale kanaal. Het is onder andere noodzakelijk om te blijven investeren in de vernieuwing van onze website, om ook na 2021 online veiligheid van bezoekers aan www.Zwolle.nl te kunnen garanderen. Deze inspanningen dragen bij aan de digitale transitie, zoals genoemd in het coalitieakkoord 2018-2022. Verder zetten we in op digitale toegankelijkheid; iedereen moet ook onze digitale uitingen kunnen gebruiken en begrijpen. We willen de inwoner het gevoel geven dat er achter die digitale processen gewoon mensen zitten die willen helpen en meedenken. Identiteitsfraude is in dit digitale tijdperk makkelijker dan ooit en de gevolgen voor burgers en overheden zijn - als het gebeurt - enorm. Het voorkomen en bestrijden van identiteitsfraude en woonfraude is een wettelijke taak. Wij hebben als ‘poortwachter’ van de identiteitsketen een extra verantwoordelijkheid. De gemeente is immer ‘houder’ van de Basisregistratie personen (BRP) en geeft officiële identiteitsdocumenten af. De betrouwbaarheid van de Zwolse BRP is hoog. Het percentage correcte persoonslijsten lag in 2018 en 2019 op 99,8% (norm: 99,7%). Om dit zo te houden wordt als onderdeel van de Begroting 2021 ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 47 (BRP-specialiast). De Nationale Ombudsman signaleert medio 2019 na onderzoek dat de overheid voor veel inwoners ingewikkeld en ver weg is. Radicale versimpeling van onze communicatie en processen is volgens hem hard nodig. Het Versimpelteam is medio 2017 gestart, op basis van een motie van de raad. Binnen het sociaal domein zijn inmiddels veel standaardbrieven, formulieren en webteksten versimpeld tot B1/B2 taalniveau. Inmiddels is het Versimpelteam ook actief binnen het fysiek domein en het domein dienstverlening en de inzet hierop breiden we in 2021 verder uit. Als onderdeel van de Perspectiefnota 2020 - 2023 is € 65.000 voor 2021 beschikbaar gesteld. Een vlotte, liefst informele afhandeling van bezwaren en klachten past bij onze ambitie van toegankelijke overheid. De afhandeling van bezwaren en klachten scoorde in 2019 als volgt:
De aantallen, zowel klachten als bezwaarschriften, wijken in 2020 niet opvallend af van voorgaande jaren. Een invloed van de corona-crisis is (nog) niet merkbaar. Voor levensgebeurtenissen zoals de geboorte van een kind en de aanvraag rijbewijs is de Zwolse inwoner verplicht om met ons zaken te doen. Dat verplicht ons om het voor hen gemakkelijk, begrijpelijk en aangenaam te maken. Onze dienstverlening is gebaseerd op een omnichannel benadering, dat wil zeggen dat inwoners en bedrijven zelf kiezen hoe ze ons willen benaderen. Soms gebruiken ze hiervoor één kanaal, op andere momenten meerdere, verschillende kanalen. Wij sturen daarbij toe naar digitaal contact waar dat mogelijk is en sturen naar persoonlijk contact waar dat nodig is. Dit doen we met zorg voor hen die zich (tijdelijk) in een kwetsbare positie bevinden. Maatwerk is daarbij ons uitgangspunt. Het niveau van dienstverlening op de kanalen balie en telefonie houden we in stand. |
---|
Criteria
We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders
Activiteiten
Programma dienstverlening 2021-2024
Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel N (programma Dienstverlening 2021 - 2024). Omdat het werken aan een inclusieve digitale dienstverlening niet iets is wat we eenmalig doen maar juist vanuit een structurele basis op moeten inzetten, stellen wij daar € 50.000 structureel beschikbaar voor. Hiermee kunnen wij blijvend inzetten op het verbeteren van de kwaliteit van onze gemeentelijke dienstverlening over de volle breedte van de gemeentelijke organisatie. Versimpelteam
Digitale dienstverlening Zwolle.nl Digitale toegankelijkheid websites Sociale media en chatbot De digitale dienstverlening breiden we verder uit
Fraudebestrijding Woon- en adresfraude Verkiezingen Tweede Kamer In verband met de huidige corona-crisis onderzoekt het Ministerie van BZK drie mogelijke scenario’s:
Vooral het 1e scenario zal een enorme (logistieke) impact hebben. Daarnaast kan een coronaopleving of griepgolf rond de verkiezingen gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van stemlokalen (verzorgingshuizen of scholen) en oude(re) stembureauleden en stemmentellers. Voor te maken extra kosten wordt een extra bijdrage van het rijk verwacht. Dienstverlening op begraafplaats Kranenburg
Op termijn zal het Masterplan Kranenburg moeten worden geactualiseerd. Er zijn vanwege de Corona-crisis meer aangiften van overlijden geweest, doordat het ziekenhuis een landelijke functie kreeg. Door het maken van duidelijke afspraken met de Rova (beheer van de begraafplaats) en dit goed te communiceren naar de uitvaartondernemers in Zwolle zijn er geen excessen geweest bij uitvaarten. Daarnaast is er overleg geweest met het uitvaartcentrum en crematorium om eenheid te creëren in de uitvoer van de landelijke regelgeving. Reisdocumenten en rijbewijzen
Voor rijbewijzen doet Zwolle mee met de pilot DAR (digitaal aanvragen van verlenging van het rijbewijs) van RDW. Veel inwoners hebben tijdens de corona-crisis hier gebruik van gemaakt, ook omdat de publieksbalie van het Stadskantoor maar beperkt open was in die maanden. Ook hier valt moeilijk een prognose te geven of de begrote aantallen voor 2021 moeten worden bijgesteld. DAR-aanvragen leiden overigens tot verlies van gemeentelijke inkomsten. Voor een DAR-aanvraag ontvangt de gemeente een vergoeding van € 15,95. Voor een reguliere rijbewijsaanvraag aan de balie bedragen de gemeentelijke leges € 30,95. Dit verlies wordt slechts deels gecompenseerd door minder benodigde formatie. Verder heeft het CBR problemen met het laten afrijden van kandidaten en dat heeft ook invloed op het aantal aanvragen te Zwolle. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 8.2.1 | 4.720.101 | 2.866.514 | 1.853.587 | 181.950 | 348.098 | 1.687.439 |
Kredieten
Masterplan Kranenburg
Krediet begraven: vervanging bomen en beplanting begraafplaatsen |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2021 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2019 | Resterend krediet | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Masterplan Kranenburg | 3.141.285 | 2.781.086 | 360.199 | 360.199 | 0 | 0 |
2018Bomen en beplanting begraafplaatsen | 25.000 | 0 | 25.000 | 25.000 | 0 | 0 |
2019Bomen en beplanting begraafplaatsen | 25.000 | 0 | 25.000 | 25.000 | 0 | 0 |
Chinese begraafplaats 03-09-2012 | 900.000 | 836.149 | 63.851 | 63.851 | 0 | 0 |
Chinese begraafplaats 2e fase | 800.000 | 24.002 | 775.998 | 775.998 | 0 | 0 |
Subtotaal vastgestelde investeringen | 4.891.285 | 3.641.237 | 1.250.048 | 1.250.048 | 0 | 0 |
vervangingsinvesteringen 2021: | ||||||
Vervangen bomen en beplanting | 133.500 | 0 | 133.500 | 0 | 133.500 | 0 |
Subtotaal vervangingsinvesteringen | 133.500 | 0 | 133.500 | 0 | 133.500 | 0 |
Totaal doel 8.2.1 | 5.024.785 | 3.641.237 | 1.383.548 | 1.250.048 | 133.500 | 0 |