Beschrijving doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid
We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen. Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten. Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd. |
---|
Criteria
We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Klaas Sloots |
---|
Activiteiten
Gemeentefondsuitkeringen Uit het gemeentefonds ontvangen we verschillende uitkeringen:
We mogen zelf bepalen waaraan we de algemene uitkering en integratie-uitkeringen uitgeven. Dat geldt niet voor de decentralisatie-uitkeringen. Die bestaan soms uit diverse andere uitkeringen die gekoppeld zijn aan prestatieafspraken. Zwolle ontvangt een aantal decentralisatie-uitkeringen. Sommige decentralisatie-uitkeringen ontvangen we omdat we centrumgemeente zijn. De inkomsten uit het gemeentefonds zijn in 2021 geraamd op € 304 miljoen. Dit is meer dan de helft (55%) van onze inkomsten. De gemeenteraad is al eerder geïnformeerd over wat de Voorjaarsnota en Miljoenennota voor Zwolle betekenen. De afspraken die toen zijn gemaakt, hebben we in deze begroting verwerkt. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 55. Bij de Perspectiefnota 2020 - 2023 is op basis van landelijke inzet voor klimaat rekening gehouden met een rijksbijdrage van € 1 miljoen als bijdrage in de energietransitie. Echter in de decembercirculaire 2019 van het gemeentefonds bleek dat de rijksbijdrage beduidend lager ligt, namelijk € 286.000. Het meerjarige incidentele nadeel is € 714.000. In de informatienota over de uitkomsten van de decembercirculaire hebben wij de raad begin dit jaar reeds geïnformeerd, verwerking vindt plaats als onderdeel van de Begroting 2021. De ontwikkeling van het gemeentefonds is één van de grootste risico’s binnen onze begroting. Dat komt omdat de omvang van het fonds gekoppeld is aan de rijksuitgaven. Stijgen de rijksuitgaven? Dan krijgen gemeenten meer budget uit het gemeentefonds. Als de rijksuitgaven dalen, ontvangen we minder. Daarnaast zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen in andere gemeenten, zoals de verdeelsystematiek en de onderbenutting van het btw-compensatiefonds. Gemeentelijke belastingen Tarievenbeleid Innen en kwijtschelden van lokale belastingen De aanslagen voor onze lokale belastingen baseert GBLT nu nog op kubieke meters inhoud. In 2022 worden de aanslagen berekend aan de hand van vierkante meters oppervlakte. Die omslag kunnen we maken omdat we dan meer bouwvergunningen digitaal beschikbaar hebben. Net als voorgaande jaren gaat GBLT ook in 2021 sociaal incasseren. Dit betekent dat inwoners die hun lokale belastingen niet kunnen betalen ondersteuning krijgen. Trouwe betalers die een keer hun betaling missen, ontvangen van GBLT een herinnering. Vanaf 2021 werkt GBLT met een nieuw belastingpakket. Inwoners merken niets van deze wijziging. Voor organisaties die bij GBLT zijn aangesloten, komt uiteindelijk meer informatie beschikbaar. Woonlastenontwikkeling Winstuitkeringen Renteresultaat en financieringsfunctie Vennootschapsbelasting Post onvoorzien Concern brede stelposten
Reserve verrekeningen Fonds bovenwijks |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkeringen | 0 | 303.981.000 | -303.981.000 | 0 | 0 | -303.981.000 |
Dividend | 10.494 | 1.247.875 | -1.237.381 | 0 | 0 | -1.237.381 |
Heffing vennootschapsbelasting | 154.990 | 0 | 154.990 | 0 | 0 | 154.990 |
Lokale heffingen | 1.594.055 | 45.649.000 | -44.054.945 | 0 | 0 | -44.054.945 |
Onvoorzien | 500.000 | 0 | 500.000 | 0 | 0 | 500.000 |
Overige baten en lasten | 2.106.856 | 609.224 | 1.497.632 | 0 | 0 | 1.497.632 |
Reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 105.478 | 17.639.500 | -17.534.022 |
Saldo financieringsfunctie | -385.318 | 404.405 | -789.723 | 0 | 0 | -789.723 |
Totaal | 3.981.077 | 351.891.504 | -347.910.427 | 105.478 | 17.639.500 | -365.444.449 |