Begroting 2021
portal

Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.3.4 Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt

In het studiejaar 2020 – 2021  komen de ingezette ontwikkelingen in de uitvoeringsfase, waaronder de Campus Kind en Educatie (samenwerking tussen mbo, hbo en het werkveld op het terrein van kindberoepen), Sterk Techniekonderwijs in het vmbo (landelijke regeling met een lokale uitwerking), Thorbecke in bedrijf (samen met lokale ondernemers worden stageplekken gecreëerd binnen de muren van het onderwijsgebouw voorafgaand aan een externe stage), Start-route Regio Zwolle (samenwerking tussen pro, vso en mbo entree opleidingen gericht op doorgaande leerlijnen voor kwetsbare jongeren en Regio-opleiders (samenwerking tussen de regionale mbo's en hbo's en commerciële opleiders, waarbij 1 loket voor nascholing is ontstaan). Centraal in deze ontwikkelingen staan de verbinding tussen (beroeps)onderwijs, regionale economie en arbeidsmarkt. Het bedrijfsleven heeft meegedacht in deze ontwikkelingen en verbindt zich ook aan de uitvoering. Er ontstaan steeds meer hybride leervormen, waarin het schoolse leren en het leren in de beroepspraktijk steeds meer door elkaar loopt. Als gemeente participeren we financieel of in menskracht in deze ontwikkelingen.

Daarnaast blijven de ingezette acties van afgelopen jaren ook doorgaan. In de ambities 2.2 en 5.1 en de daarbij horende doelen worden de human capital agenda, de relatie tussen onderwijs, economie en arbeidsmarkt en de arbeidsmarktontwikkelingen al beschreven. Het onderwijs is een belangrijke partner in deze ontwikkelingen, als opleider en werkgever. Bij alle sectortafels  van de human capital agenda is het onderwijs aangesloten. De schoolbesturen van de gehele onderwijskolom en de drie lerarenopleidingen (in samenwerking met veel primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo-instellingen) uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om het lerarentekort tegen te gaan. De eerste activiteiten worden nu uitgevoerd.

We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten onder meer door de samenwerking in de City Deal Kennis Maken. Daarnaast is voor (oud-)studenten huisvesting, aantrekkelijke voorzieningen, gerichte activiteiten en een goede aansluiting op de arbeidsmarkt ook van belang. Naast de rijksmiddelen voor laaggeletterdheid/ basisvaardigheden zetten we lokaal in op de taalcoaches bij Taalpunt.

Covid-19 heeft impact op het beroepsonderwijs in brede zin. Zo is het van belang dat continuïteit geboden wordt door de grote digitaliseringsopgave van online les geven, worden oplossingen gevonden in de bezetting van schoolgebouwen en blijft mobiliteit van studenten, ingaande en uitgaande pendel, een opgave. Voor 2020 – 2021 zet de gemeente Zwolle in op de ontwikkeling van een strategische onderwijsagenda in samenwerking met de onderwijspartners.

Criteria

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:

  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
  • De basisvaardigheden van (nieuwe) inwoners met taalachterstand verbetert zodat zij aantoonbaar participeren, waaronder door arbeidsdeelname.
  • De kennis die er in de stad is beter wordt benut.
  • Er meer innovatie en creativiteit is.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten

  • We werken samen met het onderwijs en ondernemers in de Human Capital Agenda (zie doel 5.1.1), waaronder in de Sectortafels, de Campus kind en educatie, sterk techniekonderwijs in het vmbo, Startroute Regio Zwolle, Thorbecke in bedrijf
  • We zetten in op basisvaardigheden
    • We zetten extra in op het herkennen, opsporen en verwijzen actief inwoners met een taalachterstand.
    • We blijven jaarlijks krachtig inzetten op volwasseneneducatie: we streven jaarlijks naar 80 formele trajecten en 200 non-formele trajecten.
  • Voortzetten van de bruisactiviteiten (waaronder bruisweek) voor een grotere groep studenten, waarmee ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van studenten wordt vergroot; dit versterkt ook de betrokkenheid van studenten met de binnenstad.
    • De bouw van de vierde woontoren op het Talentplein, gericht op studenten (zie doel 6.2.2).
    • We geven uitvoering aan de City Deal Kennis Maken.
    • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door het verstrekken van opdrachten aan de Nieuwe Hanze Unie, samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.
  • Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het nieuwe startup beleid (zie doel 5.1.2).

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.4

1.449.324

1.259.852

189.472

0

0

189.472

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 15:20:24 met de export van 05/03/2021 14:59:35