Beschrijving doel 5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen
Belangrijkste element van een gezonde en vitale economische structuur is werkgelegenheid. Zwolle wil een aantrekkelijke werkstad zijn voor eigen inwoners en de regio. Een stad waar het aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen. Het gewenst effect is dat er meer banen komen in Zwolle. De gemeente zorgt niet zelf voor de banen, dat doen bedrijven en instellingen. Het gaat hierbij zowel om directe als indirecte banen. Want voor het goed kunnen functioneren moet een bedrijf of instelling weer een beroep doen op andere bedrijven en instellingen. De gemeente kan hierbij wel helpen. Een sterk accountmanagement en professionele organisatie dragen hier aan bij. Niet alleen omdat we hiermee in goede tijden de economische structuur en vitaliteit van Zwolle versterken. Tijdens de coronocris is ook duidelijk geworden dat bedrijven en instellingen een helpende en meedenkende gemeente waarderen. Ook de samenwerking met de andere gemeenten in de regio vinden we belangrijk, want als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Uitgangspunt is dat ondernemers in Zwolle en regio kunnen rekenen op een dienstverlenende gemeente die ruimte geeft om plannen te ontwikkelen. Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. Dit is des te meer nodig omdat er als gevolg van de coronacrisis mogelijk ook toenemende werkloosheid zal ontstaan. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:
De uitvoering van de zogenaamde Regio deal staat hierbij in 2021 en verdere jaren centraal. We werken samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en medeoverheden zoals de provincie Overijssel aan de regionale arbeidsmarkt Een ander belangrijk punt voor 2021 is de start van de uitvoering van het in het najaar van 2020 vastgestelde vastgestelde economisch perspectief. Kern hiervan is dat Zwolle zich wil profileren als Experimentele Hanzestad binnen het stedelijk netwerk Nederland en het vergroten van de aantrekkingskracht voor nieuwe ondernemers, young potentials en start-ups door haar inzet binnen de Regio op het versterken van de kennisintensieve en stedelijke clusters. |
---|
Criteria
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Actieprogramma MKB 2019 - 2022 |
---|
Kadernota kantorenlocaties Zwolle 2011 - 2020 |
Economische agenda Regio Zwolle 2018 – 2022, economic board Regio Zwolle - |
Afspraken regionale bedrijvenprogrammering West-Overijssel (2019-2022) |
Portefeuillehouder(s)
René de Heer
Activiteiten
Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers In de organisatie van het accountmanagement richting ondernemers gaan we sectoraal werken en komt meer nadruk op het verdiepen van kennis en data van de sector. Het vastgestelde Economisch Perspectief gaat uit van keuzes. Dit moet ook focus geven aan de inrichting van accountmanagement. Verkenning uitbreiding Hessenpoort in regionale context Afstemming van werklocaties binnen de regio Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens Uitvoeren economisch perspectief: blik op de toekomst Stimuleren Starters, Startups en Impact ondernemers Voor impact ondernemen is een 2-jarige Stimuleringsaanpak impact ondernemen geschreven, waarbij we ons richten op het vergroten van kennis en inzicht in impact ondernemers, het versteken van het ecosysteem, het bevorderen van meer werk voor impact ondernemers, het bevorderen en verleiden van ondernemers, studenten en overheid om te ondernemen met impact en het aantrekken van impact ondernemers naar Zwolle. In Zwolle zijn veel initiatieven voor startende ondernemingen en start-ups. Er komt een plan, welke aansluit op de Stimuleringsaanpak impact ondernemen. Ook hierin staat de visie, doelgroep en worden knelpunten genoemd die we gaan oppakken. De knelpunten zitten met name op het verbinden van initiatieven, het inzichtelijk maken van hetgeen er is, de koppeling tussen ondernemers, onderwijs, overheid. We gaan met ondernemers en onderwijs om tafel om tot initiatieven te komen die gedragen worden door de stakeholders en bijdragen aan het oplossen van de knelpunten. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 5.1.1 | 793.357 | 0 | 793.357 | 770.000 | 110.594 | 1.452.763 |
Kredieten
Continueren samenwerking in Port of Zwolle Inzet op de topinnovatiecentra (nieuwe tekst Hubald moet nog komen) De keuze is gemaakt om wat betreft topinnovatiecentra ons te richten op het Polymer Science Park (PSP) en het Health Innovation Park (HIP). De middelen voor 2021 worden met name gebruikt voor de inzet van een programmamanager en -secretaris, om daarmee capaciteit beschikbaar te hebben voor het verder ontwikkelen van de bestaande en nieuwe innovatiecentra. Hiermee zorgen wij voor een duidelijk aanspreekpunt en verankering van de opgedane kennis. Daarnaast is er budget gereserveerd om subsidies te verstrekken aan PSP en het HIP en om verder onderzoek te doen naar het bestendigen van beide centra.
Continuering inzet op Human Capital (aanvullen tekst door ????) Gemeentelijke grondexploitaties |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2021 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2019 | Resterend krediet | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Economische ontwikkeling Logistiek | 1.094.745 | 844.745 | 250.000 | 250.000 | 0 | 0 |
Topinnovatiecentra | 1.366.923 | 561.085 | 805.838 | 505.838 | 300.000 | 0 |
Human Capital | 525.000 | 498.333 | 26.667 | 26.667 | 0 | 0 |
Human Capital 2019-2023 | 13.000.000 | 787.217 | 12.212.783 | 4.562.783 | 2.550.000 | 5.100.000 |
Digitale dienstverlening ondernemers | 40.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 0 | 0 |
Stimulering Zwolse economie | 595.108 | 570.708 | 24.400 | 24.400 | 0 | 0 |
Port of Zwolle | 500.000 | 350.000 | 150.000 | 75.000 | 75.000 | 0 |
Startende ondernemers | 150.000 | 0 | 150.000 | 150.000 | 0 | 0 |
Tijdelijke voorziening parkeren/evenementen Voorsterpoort | 695.000 | 201.854 | 493.146 | 493.146 | 0 | 0 |
Bouwgronden in exploitatie Economie: | ||||||
* Hessenpoort | 212.790.589 | 182.673.493 | 30.117.096 | 9.127.677 | 1.899.871 | 19.089.548 |
* Wipstrikkerallee (niet commercieel) | 427.841 | 268.314 | 159.527 | 40.134 | 42.681 | 76.712 |
Subtotaal vastgestelde investeringen | 231.185.206 | 186.775.749 | 44.409.457 | 15.275.645 | 4.867.552 | 24.266.260 |
voorgestelde mutaties: | ||||||
Sociaal ondernemerschap etc. | 215.000 | 0 | 215.000 | 0 | 215.000 | 0 |
Economisch Perspectief | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 |
Subtotaal voorgestelde mutaties | 415.000 | 0 | 415.000 | 0 | 415.000 | 0 |
Totaal doel 5.1.1 | 231.600.206 | 186.775.749 | 44.824.457 | 15.275.645 | 5.282.552 | 24.266.260 |