Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
---|
Criteria
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.3.1 | 2.369.323 | 0 | 2.369.323 | 3.331.015 | 351.336 | 5.349.002 |
Kredieten
Spoorzone uitvoering
Spoorzone Centrumgebied Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Kroesenallee planologische voorbereiding Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (Koggepark) VCN-N340 Mobihub Bushaltes nieuwe concessie |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2021 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2019 | Resterend krediet | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
MUP Zwolle Duurzaam | 250.000 | 238.042 | 11.958 | 11.958 | 0 | 0 |
Kroesenallee inpassingsstudie | 100.000 | 82.783 | 17.217 | 17.217 | 0 | 0 |
Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen | 215.000 | 124.777 | 90.223 | 90.223 | 0 | 0 |
Aanpak Lubeckplein-Stadsarrang. | 100.000 | 3.911 | 96.089 | 96.089 | 0 | 0 |
Koggepark en fietsstraat | 400.000 | 8.486 | 391.514 | 100.000 | 291.514 | 0 |
Bushaltes Stadshagen | 363.000 | 112.963 | 250.037 | 250.037 | 0 | 0 |
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 350.000 | 0 | 350.000 | 175.000 | 175.000 | 0 |
VCN-N340 | 620.000 | 0 | 620.000 | 620.000 | 0 | 0 |
Bushaltes SH Nieuwe consensus | 1.000.000 | 0 | 1.000.000 | 200.000 | 400.000 | 400.000 |
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 86.192.959 | 85.384.922 | 808.037 | 808.037 | 0 | 0 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn) | 1.062.927 | 1.022.062 | 40.865 | 40.865 | 0 | 0 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 18.466.441 | 16.963.188 | 1.503.253 | 1.503.253 | 0 | 0 |
Toekomst Kamper Lijn | 17.450.373 | 16.726.116 | 724.257 | 724.257 | 0 | 0 |
Route campus Windesheim | 147.000 | 93.549 | 53.451 | 53.451 | 0 | 0 |
Voorsterpoort | 3.075.000 | 0 | 3.075.000 | 3.075.000 | 0 | 0 |
Spoorzone uitvoering | 129.190.968 | 77.041.576 | 52.149.392 | 12.662.250 | 15.694.700 | 23.792.442 |
Subtotaal vastgestelde investeringen | 258.983.668 | 197.802.375 | 61.181.293 | 20.427.637 | 16.561.214 | 24.192.442 |
voorgestelde mutaties: | ||||||
Spoorzone 2 (berap 20-2) | 100.000 | 0 | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 |
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 |
Versnellen plaatsing laadpalen | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 |
VCN-N340 (berap 20-2) | 170.500 | 0 | 170.500 | 170.500 | 0 | 0 |
Subtotaal voorgestelde mutaties | 520.500 | 0 | 520.500 | 270.500 | 250.000 | 0 |
Totaal doel 6.3.1 | 259.504.168 | 197.802.375 | 61.701.793 | 20.698.137 | 16.811.214 | 24.192.442 |