Beschrijving doel 5.2.1 We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio
De historische binnenstad is een belangrijke troef voor de economie van de gemeente en Regio Zwolle. Het aantal mensen van buiten Zwolle dat een bezoek brengt aan de binnenstad is relatief hoog vergeleken met andere steden in Noordoost-Nederland. Bezoekers geven daarbij aan dat het niet alleen om winkelen gaat, ook het erfgoed, de ambiance van de historische gebouwen, cultuur, evenementen en horeca worden steeds belangrijker voor bezoekers. De betekenis van de binnenstad verandert; ontmoeten en vermaken wordt steeds belangrijker. Voor Zwollenaren is niet alleen de binnenstad van belang. Goede wijkwinkelcentra met een aantrekkelijke mix van winkels en andere voorzieningen zijn eveneens van groot belang voor de Zwollenaren (en soms ook voor regiobewoners). De Zwollenaren willen hun dagelijkse boodschappen kunnen doen in aantrekkelijke wijkwinkelcentra die veel te bieden hebben. Ook vanuit sociaal oogpunt hebben de winkelcentra een belangrijke rol Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij bedrijven en instellingen. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad. Het gaat hierbij om de (wijk)winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook om de evenementen. Meer bestedingen betekent op termijn meer werkgelegenheid. Daarbij beschouwen we de stad als geheel met de binnenstad als speerpunt. De grootste uitdaging voor 2021 ligt in zo goed mogelijk anticiperen op en aanpassen aan de, hopelijk, post coronatijd. Want met name de evenementensector heeft een enorme klap gehad. Maar ook de gevolgen van de coronacrisis en hiermee de toekomst van de voor Zwolle belangrijke horecasector zijn nog niet helemaal duidelijk. En ook is de verwachting dat de fysieke winkelsector flink wordt opgeschud, zeker in de binnensteden van Nederland. Al met al uitdagingen genoeg voor 2021. De gemeentelijke overheid is waarschijnlijk uiteindelijk niet de bepalende factor, wel hebben we een belangrijke rol om deze uitdagingen tezamen met de betrokken sectoren en daarmee ondernemers op te pakken. |
---|
Criteria
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
René de Heer
Monique Schuttenbeld
Activiteiten
Ruimte voor experiment Uitvoeren evenementenbeleid Stimuleren ontwikkeling nieuwe eventvoorziening Opstellen strategische agenda Centrumgebied Voorbereidingen 2e periode BIZ Binnenstad Vaststellen bestemmingsplan uitbreiding winkelcentrum Stadshagen 2e fase Uitvoeren leisure visie Uitvoeren horecavisie Uitvoeren stadsmarketing Uitvoeren markt- en reclame verordening en uitvoeren standplaatsenbeleid |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 5.2.1 | 3.221.568 | 1.298.144 | 1.923.424 | 110.000 | 63.775 | 1.969.649 |
Kredieten
Toerisme en promotie/Centrumgebied toerisme
Versterken centrumgebied onderdeel Binnenstad De komende tijd wordt vol op geïnvesteerd in de openbare ruimte in de binnenstad. Middelen worden ingezet voorhet realiseren van de doelen uit de strategische agenda waarin de ambitie is uitgesproken om de meest aantrekkelijke binnenstad van Noordoost-Nederland te zijn en blijven. Speerpunten voor 2021 (in relatie tot de middelen) zijn:
Versterking winkelgebied Diezerbrink |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2021 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2019 | Resterend krediet | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Binnenstad | 19.156.516 | 18.685.261 | 471.255 | 471.255 | 0 | 0 |
Broerenkwartier | 1.210.000 | 927.870 | 282.130 | 282.130 | 0 | 0 |
Versterking Wijkcentra | 285.000 | 32.900 | 252.100 | 252.100 | 0 | 0 |
Winkelgebied Dieze | 2.017.500 | 347.477 | 1.670.023 | 1.100.843 | 569.180 | 0 |
Toerisme en promotie | 470.000 | 247.679 | 222.321 | 152.321 | 70.000 | 0 |
Verlichtingsplan Assendorperstraat | 65.000 | 0 | 65.000 | 65.000 | 0 | 0 |
Totaal doel 5.2.1 | 23.204.016 | 20.241.187 | 2.962.829 | 2.323.649 | 639.180 | 0 |