Beschrijving doel 7.3.4 We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid
Ruimtelijke- en milieuafwegingen spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de gezondheid. Milieunormen zijn gebaseerd op de effecten op de gezondheid en de veiligheid. Milieu in de fysieke leefomgeving is een dynamisch terrein van steeds meer verantwoordelijkheid, maar ook met steeds meer vrijheid voor lokale uitwerking. Dat biedt kansen om beleidskeuzes te maken. De nieuwe Omgevingswet gaat hier meer ruimte in bieden, maar er blijven bandbreedtes bestaan en voor sommige aspecten wordt er helemaal geen afwegingsruimte ingebouwd. Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel. De OD geeft invulling aan taken op het gebied van omgevingsrecht en draagt zo effectief bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Enerzijds door ondersteuning van de dienstverlening aan inwoners en bedrijven op het gebied van vergunningen. Anderzijds door toezicht en handhaving op omgevingsaspecten als veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. Vergunningverlening en de afhandeling van meldingen wordt lean uitgevoerd en is op orde. Datzelfde geldt voor toezicht en handhaving. De ondergrond (bodem en grondwater) is een belangrijke drager voor een gezonde stad en vitale gebieden. Veilig gebruik van bodem en grondwater staat voorop. Feit is echter dat het technisch en financieel onmogelijk is om alle bodem- en grondwaterverontreinigingen te saneren tot een kwaliteitsniveau dat voor alle vormen van gebruik geschikt is. Daarom staan in het bodembeleidsplan functies van de ondergrond centraal en is het beoogde kwaliteitsniveau afgestemd op die functies. We nemen te allen tijde risico’s voor de volksgezondheid weg en zorgen voor bescherming van de drinkwaterwinning. Daarbij is een betaalbare en uitvoerbare bodemsaneringsoperatie noodzakelijk. Hiervoor is een gebiedsgerichte aanpak ontwikkeld. Deze is uitgewerkt in het Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal (GBP). Bij geluid, als belangrijke kwaliteitsbepaler voor de leefomgeving, is beleidsvrijheid aan de orde. Eigen verantwoordelijkheid, niet langer normgestuurd, en lokaal maatwerk zijn daarbij de sleutelbegrippen. Voor Zwolle past deze vernieuwing in de werkwijze van gebiedsgericht werken aan milieu. Zo wordt er naar gestreefd de geluidskwaliteit te realiseren die past bij een betreffend gebiedstype. Bij externe veiligheid gaat het om risico’s voor de mens als gevolg van het opslaan, be- en verwerken en transport van gevaarlijke stoffen. In Zwolle wordt voorzien in de basisveiligheid voor Zwolse burgers, wat wil zeggen dat er nergens op het grondgebied van de gemeente veiligheidsnormen worden overschreden. |
---|
Criteria
We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger
Activiteiten
De lasten van € 2.475.058 zijn als volgt verdeeld: 70% omgevingsdienst, 26% bodem- en ondergrond, en 4% geluid, lucht en externe veiligheid. Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Het afgesproken takenpakket staat uitgebreid beschreven in het op 9 februari 2017 vastgestelde convenant tussen de deelnemende partners en de OD. De volgende activiteiten worden uitgevoerd:
Voor 2021 heeft de OD de volgende (strategische) bestuurlijke thema’s vastgelegd:
Verder zal de Omgevingsdienst de komende periode aandacht besteden aan de volgende (operationele) thema’s:
Voor 2020-2023 is een efficiencydoelstelling overeengekomen van jaarlijks 2% (8% totaal). In 2020 is deze besparing ingeboekt; voor de 2021 is dit niet gebeurd. Het bestuur van de OD heeft aangegeven dat het minimum niveau waarvoor het bestuurlijk verantwoordelijkheid kan nemen voor risico’s op het gebied van veiligheid en gezondheid alsmede voor de uitvoeringskwaliteit bereikt lijkt. In 2021 volgt nader onderzoek naar de wenselijkheid om deze besparing alsnog in te boeken. Gemeentelijke activiteiten bodem en ondergrond Voor 2021 zijn de volgende activiteiten opgenomen conform de uitvoeringsagenda: Activiteiten veilig gebruik van bodem en grondwater
Activiteiten opheffen stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen (Technisch en financieel uitvoerbare bodemsaneringsoperatie):
Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 7.3.4 | 2.523.808 | 0 | 2.523.808 | 145.000 | 549.140 | 2.119.668 |
Kredieten
Geluidsscherm Mimosastraat Actieplan geluidsanering 2018-2023 Lelystad Airport |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2021 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2019 | Resterend krediet | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Geluidscherm Mimosastraat | 1.738.000 | 336.846 | 1.401.154 | 200.000 | 228.627 | 972.527 |
Geluidsanering | 1.078.116 | 662.400 | 415.716 | 96.640 | 84.360 | 234.716 |
Airport Lelystad | 139.000 | 44.640 | 94.360 | 54.360 | 40.000 | 0 |
Totaal doel 7.3.4 | 2.955.116 | 1.043.886 | 1.911.230 | 351.000 | 352.987 | 1.207.243 |